Tuesday 14 January 2014

Cara Mengambil Screenshot di Windows 8 Dengan Mudah

Assalamualaikum & Salam Sejahtera ...

Sebernya Encik Bukan minat pon Windows atau dikenali sebabai wingay :v :v




Kali ini Encik  menyediakan tutorial untuk pecinta Windows, lebih tepatnya pengguna Windows 8. Mungkin tips atau trik ini sudah korang ketahui sejak lama. Tips dan trik ini tentang pengambilan screenshot. Apakah korang sering mengambil screenshot? Di versi Windows sebelum Windows 8, korang biasa menggunakan Alt+PrtScr atau PrtScr saja untuk mengambil screenshot. Sebenarnya di Windows 8 korang juga boleh melakukannya, namun tahukah korang bahwa ada teknik baru yang boleh korang gunakan?

Bagaimanakah cara mengambil screenshot di Windows 8 dengan cepat dan mudah? Untuk mengambil screenshot dan menyimpannya secara auto di Windows 8, korang boleh  menekan Windows+PrtScr. Kalau di versi sebelum Windows 8, korang harus melakukan screenshot terlebih dahulu, baru korang paste ke dalam paint. Hal ini tentu sangat membantu korang karena korang dapat mengambil gambar screenshot dengan cepat.


  • Windows+PrtScr


Ketika korang menekan Windows+PrtScr maka Windows 8 akan menyimpan hasil gambar screenshot ke dalam folder C:\Users\\My Pictures\Screenshots.




Sekian Terima kasih
#Encik Ubuntu (Linux User)

1 comments:

Anonymous said...

kenapa guna win8 ?

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More